Caamos tarjoaa lappilaisia pipoja ja visuaalista kerrontaa

Kotipaikkana Tervola

Kaksi lappilaista opiskelijaa kuvasi kymmenisen vuotta sitten moottorikelkkavideoita. Videoiden kuvaamisen rahoittaakseen kaksikko alkoi tuottaa lappilaisia pipoja ja kehitti niitä myydäkseen Caamos  –brändin. Tällä hetkellä pipoja myydään oman verkkokaupan lisäksi useissa Lapin hiihtokeskuksissa ja tuotanto on laajentunut myös muihin asusteisiin ja vaatteisiin. Caamoksen pipot, kaulurit ja pannat valmistetaan Kemissä. Tutustu tuotteisiin yrityksen verkkosivuilla.

Caamos Media House -alabrändi tuli mukaan vuonna 2015, kun Caamoksen osakkaat Rikumatti ja Markus alkoivat tehdä kaupallisia videoita rahoittaakseen kelkkailuharrastusta. Nykyään Caamos Media House tarjoaa asiakkailleen videotuotantoa, valokuvausta, muotoilua ja erilaisia suunnittelupalveluita. Päätoimisena yrittäjänä Rikumatti Jurmu on aloittanut tammikuussa 2020 valmistuttuaan teolliseksi muotoilijaksi Lapin yliopistosta. ”Vaateala on mielenkiintoista, mutta tällä hetkellä olen erityisen kiinnostunut visuaalisesta kerronnasta”, yrittäjä kertoo.

Jurmu on kotoisin Tervolasta. Nykyään hän asuu Rovaniemellä, mutta käy säännöllisesti kyläilemässä vanhempiensa luona Tervolassa. Vaikka yrittäjä on muuttanut usein, on yrityksen kotikuntana säilynyt Tervola. ”Caamos on lappilainen yritys, joten on luontevaa, että yrityksen kotipaikka on Tervolassa. Tervola tuo yritykselle aitoutta ja persoonallisuutta.”, yrittäjä taustoittaa.

Yrittäjänarki on vaihtelevaa

Jurmu työskentelee pääosin yksin. Sen ansioista aikataulujen sopiminen on joustavaa ja palvelun hinta kustannustehokas. Yksintyöskentely ei yrittäjää harmita, sillä useimmiten yhteistyötä tehdään asiakkaan ja näyttelijöiden kanssa kuvaamisen yhteydessä. Parasta yrittäjyydessä on  se, kun sekä asiakas että yrittäjä itse ovat tyytyväisiä lopulliseen  tuotokseen.

Haasteeksi Jurmu kokee työkuorman ajoittamisen. Toisinaan töiden kanssa on kiire ja toisinaan töitä voisi olla runsaamminkin. Jurmu kuvaa harrastuksiaan aktiivisesti vapaa-ajallaan, joten työn ja vapaa-ajan erottaminen ei aina ole helppoa. ”Kuvauskeikat voivat olla kaukana kotoa ja kestää 10 tuntia putkeen.  Välillä editoin viisi päivää videoita kotona”, yrittäjä kertoo.

Pääosa yrityksen asiakkaista on rakennusalan yrityksiä. Caamos Media House on tehnyt töitä esimerkiksi tervolalaiselle Veljekset Vaaralle.  Vaikka Jurmu työskentelee pääasiassa yksin, voi isompia projekteja varten hankkia alihankintana esimerkiksi äänimiehen. Osa pienistä ja keskisuurista yrityksistä on arkoja ostamaan markkinointiapua. Jurmu kehottaa muita yrityksiä kokeilemaan rohkeasti kuva- ja videokerrontaa!

Caamoksen tuottamia pipoja lumimaisemassa.
@caamos