Meri-Lapin Maatalousneuvos Oy, 32 vuotta neuvoa antavaa paikallista palvelua!
Meri-Lapin Maatalousneuvos Oy on monipuolinen yritys, jonka pääosaaminen on kirjanpidossa ja maatalouden tukihakemuksissa. Henkilöstöön kuuluu kolme työntekijää, jotka hoitavat erilaisia taloushallinnon tehtäviä. Alla olevasta videolta voit katsoa mitä yriykselle kuuluu tänään.
Meri-Lapin Maatalousneuvos Oy perustettiin vuonna 1992 Matti Vaajoensuun ja Ari Eilitän toimesta. Virallisesti yritys rekisteröitiin kesäkuussa 1993. Aluksi toiminta koostui täysin kirjanpidosta, mutta vuonna 1995 EU:iin liittymisen myötä aloitettiin myös EU-tukihakemusten tekeminen. Toinen alkuvuosien suuri muutos oli arvonlisäveron käyttöönotto, ja yritys alkoi järjestää alv-yrityskoulutuksia eri kunnissa kaikille yrityksille toimialasta riippumatta.
”Erityisen hyvin mieleen jääneitä kohokohtia vuosien varrelta ovat vuonna 2004 saamamme yrittäjäpalkinto sekä järjestämämme talousseminaari”, Matti Vaajoensuu kertoo.
Tervola valikoitui yrityksen sijaintipaikaksi muun muassa hyvän sijaintinsa vuoksi. ”Olemme täällä lähellä asiakkaita, erityisesti maa- ja metsätalousyrittäjiä. Tervola on keskeinen paikka, josta on myös hyvä kulkea ympäristökuntiin. Kun vain saisimme lisää liiketiloja ja asuntoja tarjolle, Tervola olisi varmasti nykyistä vetovoimaisempi kunta”, Matti pohtii.
Laajaa osaamista tarvitaan
Nykyisin yrityksen pääosaaminen keskittyy kirjanpitoon kaikessa laajuudessaan. Lisäksi merkittävä osa työtä on maatalouden tukihakemusten tekeminen. Meri-Lapin Maatalousneuvoksella on tällä hetkellä noin 400–500 asiakasta eri toimialoilta, pääosin Lapin läänin alueelta.
Yrityksessä työskentelee Matin lisäksi kolme työntekijää. Jenna Pirttimaa on taloushallinnon asiantuntija, jonka työnkuvaan kuuluvat muun muassa tilinpäätösten, viranomaisilmoitusten ja maksatushakemusten teko sekä kirjanpitotehtävät.
Ritva Ruonakoski aloitti Meri-Lapin Maatalousneuvoksella työharjoittelussa yhdeksän vuotta sitten, ja jäi niin sanotusti sille tielleen. ”Tykkään tehdä erityisesti kirjanpitoa. Tässä työssä parasta ovat mukavat asiakkaat, ja se, että asiakkaiden papereissa tuoksuu maaseutu. Se tuo työn todella lähelle!” Ritva kertoo.
Elena Bakhramova työpäiviin kuuluvat yrityskirjanpito, palkanlaskenta ja lukuisa määrä muita kirjanpitotehtäviä. Meri-Lapin Maatalousneuvoksella on muutamia ei-suomenkielisiä asiakkaita, ja venäjää ja englantia puhuva, osaava työntekijä on Matin mielestä valtava etu pienelle yritykselle.
”Kirjanpidon ja tukihakemusten lisäksi teemme perunkirjoituksia, kauppakirjaluonnoksia, oikeastaan kaikkia papereita, joita asiakas tarvitsee”, Matti Vaajoensuu lisää.
Asiakas on ykkösenä
Asiakaslähtöisyys on yrityksen tärkein arvo. ”Teemme täällä niin sanotusti konsultoivampaa kirjanpitoa, eli voidaan katsoa asiakkaan kanssa esimerkiksi mitä tulos ja tase yksityiskohtaisesti tarkoittavat. Tavoitteena on se, että asiakas itsekin tietää, mikä yrityksen taloudellinen tilanne ja mahdolliset tulevaisuudennäkymät ovat. Meillä neuvot kuuluvat kuukausihintaan”, Jenna Pirttimaa kertoo.
Yrityksen vahvuudeksi Matti ja Jenna nostavat asiantuntemuksen erityisesti tukihakemuksista, perunkirjoituksista ja maa- ja metsätalouden verotuksesta. ”Matin pitkä kokemus ja yli 30 vuotta alan kehityksen seuraamista luovat vahvan tieto- ja kokemuspohjan työlle”, Jenna lisää. Osaamisen kannalta tärkeinä tekijöinä yrityksessä pidetään myös halua kehittyä, seurata alaa ja tutkia uusia asioita.
Digitalisoituminen nopeuttaa tekemistä
Meri-Lapin Maatalousneuvoksen käytännön toiminta on digitalisoitunut lähes täysin ja papereiden pyörittely on jäänyt huomattavasti vähemmälle. Sähköisten dokumenttien etu on se, että niiden käsittely on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.
Yrityksellä on käytössä täyssähköinen kirjanpito-ohjelma, jossa asiakas pääsee itsekin näkemään raportin. Tämä auttaa osaltaan hahmottamaan oman yrityksen taloudellista tilannetta, vaikka kirjanpitotyö olisikin itselle vierasta. Lisäksi kirjanpitojärjestelmässä on käytössä vastuullisuusraportointityökalu, joka tulee olemaan tulevaisuudessa tärkeässä roolissa.
Täysin sähköisesti toimivia asiakkaita on pääosin yrityspuolella. ”Moni asiakas on aluksi suhtautunut epäilevästi siihen, osaavatko he käyttää sähköisiä palveluja. Mutta ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olemme saaneet palautetta, että eihän tästä hommasta olisi tullut mitään ilman sähköisiä järjestelmiä. Jos osaa maksaa laskun verkkopankissa, niin ihan varmasti osaa myös syöttää tiedot digitaalisesti”, Jenna rohkaisee.
Toimitusjohtaja: Matti Vaajoensuu
Facebook: Meri-Lapin Maatalousneuvos Oy
Tutustu tästä muihin sarjan artikkeleihin ja videoihin
Tervolainen yrittäjä, katso tästä miten pääset mukaan sarjaan
Jaa sivu eteenpäin