Digiopastus
Tarvitsetko apua tietokoneen, älypuhelimen tai tablettilaitteen käytössä?
Kirjastomme henkilökunta auttaa erilaisten laitteiden, ohjelmien ja verkkopalveluiden käytössä. Autamme kirjaston omien verkkopalvelujen ja laitteiden käytössä, tiedonhaussa ja asiakkaan oman laitteen peruskäytössä parhaan osaamisemme mukaan. Tietotekniikan aktiivikäyttäjinä autamme arjen digipulmissa. Kaikkeen emme tiedä vastausta, mutta pyrimme ohjaamaan oikean tahon puoleen ongelman ratkaisemiseksi. Opastuksessa noudatamme valtakunnallisia digituen eettisiä ohjeita.
Digiopastusta saa kirjastossa joko ilman ajanvarausta tai ajan varaamalla kirjaston aukiollessa. Opastus on maksutonta.
Digiopastusta antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digiopastus ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Emme avusta verkkokauppojen käytössä, emmekä tee asiakkaan puolesta hakemuksia, ostoja tai tilisiirtoja. Emme osallistu vahvaa tunnistautumista vaativien verkkopalveluiden käyttöön asiakkaan kanssa. Verkkopankkiasioissa auttaa ensisijaisesti kyseisen pankin henkilöstö. Laitteiden teknisten vikojen takia kannattaa kääntyä laitemyyjän puoleen. Verkko- ja tietoliikenneviat hoituvat palvelutarjoajan kautta.